Jak pozyskuje się białko konopne?

Podczas tłoczenia oleju konopnego jednym z efektów ubocznych jest odtłuszczone ziarno, które wysuszone i zmielone daje nam białko konopne. Warto jednak wspomnieć, iż wspomniane białko uzyskuje się z nasion konopi siewnej, która nie ma nic wspólnego z konopiom indyjską (marihuaną). Te jest pod względem jakości porównywalne do białka zawartego w jajach i soi, choć ze względu na niski poziom lizyny jest nieco gorszym produktem. To nie oznacza jednak że nie jest w pełni wartościowe, a wręcz przeciwnie – jest świetnym wyborem dla alergików, oraz osób preferujących produkty mało przetworzone, które są wrażliwe na niektóre produkty spożywcze.

Czy białko konopne jest lekkostrawne?

Osoby borykające się z problemami trawiennymi, boją się spożywania nadmiernych ilości produktów bogatych w białko roślinne, ze względu na możliwość obciążenia układu trawiennego. Dlaczego? Ponieważ białka podchodzenia roślinnego są nieco słabiej trawione przez nasz organizm, niż te pochodzenia zwierzęcego. Według ogólnodostępnych badań jednak, dowiedziono że białko z konopi jest strawne w aż 90-95%, co oznacza że nasz organizm potrafi świetnie wykorzystać jego potencjał, nie obciążając przy tym układu trawiennego.

Lekkostrawność białka konopnego zawdzięczamy przede wszystkim estedynie i albuminie, które są w prosty i szybki sposób trawione przez nasz układ pokarmowy. Warto jednak zaznaczyć, że obróbka cieplna nieco pogarsza strawność białka pozyskiwanego z nasion konopi, dlatego najlepiej stosować je bez uprzedniej obróbki termicznej.

Białko z konopi jako źródło błonnika pokarmowego

Każdy z nas powinien spożywać od 20g do 30g błonnika na dobę. Taka ilość pozwala na prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu, i wpływa pozytywnie na wiele aspektów zdrowotnych. Odpowiednia ilość błonnika bowiem, reguluje poziom cukru we krwi, wspiera jelita, poprawia florę bakteryjną, oraz zmniejsza ryzyko zachorowania na raka jelita grubego. Warto więc wzbogacić swoją dietę o produkty bogate w błonnik, a takim bez wątpienia jest białko pozyskiwane z nasion konopi. Te w zależności od metody wytwarzania zawiera od 5 do 10g błonnika na porcję 30g odżywki. Wobec tego, jeden koktajl wykonany z 30g porcji białka konopnego, dostarcza nam od 25% do 30% dziennego zapotrzebowania na błonnik, uzupełniając jednocześnie wiele innych, równie cennych witamin i minerałów.

Zalety spożywania białka konopnego

Białko wytwarzane z nasion konopi siewnej, jest świetnym źródłem minerałów takich jak magnez, wapń, fosfor, żelazo, cynk, oraz miedź. Oprócz tego w białku konopnym znajdziemy witaminę A, witaminy z grupy B, oraz związki wykazujące działanie antyoksydacyjne i chroniące komórki przed ich uszkodzeniem na skutek aktywności wolnych rodników.

Jest to również dobre źródło zdrowych kwasów tłuszczowych, bowiem w nasionach z których jest wytwarzane białko konopne, pozostaje około 10% tłuszczy, co w przypadku porcji 30g daje nam 3g tłuszczów nienasyconych. Te mają bardzo dobrą proporcję kwasów tłuszczowych omega 6 do kwasów tłuszczowych omega 3, w ilości 3 do 1.

Jak dawkować białko z konopi?

Białko pozyskiwane z nasion konopi siewnej powinniśmy stosować w taki sam sposób, jak klasyczne białko serwatkowe, czyli według braków w diecie. Oznacza to że powinniśmy go używać w celu uzupełnienia naszego jadłospisu w niezbędną ilość białka. Rekomendowana porcja to około 30-35g odżywki dziennie, najlepiej między posiłkami, lub do posiłku ubogiego w białko.

Warto jednak pamiętać, iż białko konopne ma specyficzny smak, stąd będzie lepszym dodatkiem do koktajlów, deserów, lub innych potraw, aniżeli spożywane bez dodatków.