Czy warto stosować dietę karniwora trenując na siłowni?

Dieta karniwora znana jako jedna z najbardziej restrykcyjnych i wymagających diet na świecie, stale zyskuje na popularności. Głównym założeniem jej stosowania, jest wyeliminowanie z jadłospisu węglowodanów, glutenu i cukrów prostych, a tym samym żywienie się jedynie mięsem, jajami, rybami oraz wybranymi produktami odzwierzęcymi. I choć niektórzy postrzegają ją jako dietę bardzo kontrowersyjną i niezdrową, to jest spore grono osób, które uważają, że jest ona wspaniałym sposobem na eliminację cukru z jadłospisu. Na czym więc dokładniej polega dieta karniwora, jakie przynosi efekty w przypadku osób aktywnych fizycznie i czy warto ją stosować? Tego dowiecie się z dzisiejszego artykułu!

Co to jest dieta karniwora?

Dieta karniwora, nazywana też dietą mięsną lub dietą pierwotną, promuje sposób odżywiania się bazujący na spożywaniu wyłącznie mięsa, ryb, jaj oraz niektórych produktów odzwierzęcych. Co więcej, żaden z posiłków nie powinien zawierać produktów zbożowych, owoców, warzyw i roślin strączkowych. Jest to więc niezwykle restrykcyjny jadłospis, w którym nie uświadczymy węglowodanów, glutenu oraz cukrów prostych.

Same zasady komponowania posiłków są bardzo proste, gdyż można je przygotowywać wyłącznie z produktów dozwolonych, czyli wspomnianego wcześniej mięsa, ryb, jaj i częściowo nabiału. Warto jednak zatrzymać się na chwile przy nabiale, ponieważ ten jest dozwolony, ale z zastrzeżeniem wybierania produktów zawierających niewielką ilość laktozy i węglowodanów. Jeżeli zaś chodzi o napoje, to dopuszcza się picie głównie wody mineralnej, oraz zaleca się odstawienie alkoholu, soków, kawy i herbaty.

Dla kogo jest dieta karniwora i jaki jest jej cel?

Według twórcy diety karniwora, ta jest przeznaczona zwłaszcza dla osób dotkniętych dysfunkcjami ze strony układu nerwowego, pokarmowego i kostno-szkieletowego, oraz tych borykających się z depresją i stanami lękowymi. Idea diety karniwora umożliwia wyeliminowanie wysokoprzetworzonych produktów, cukrów prostych, glutenu oraz ograniczenie kaloryczności, a co za tym idzie jej stosowanie może pomóc zahamować rozwój cukrzycy, miażdżycy czy anemii.

Jakie efekty daje stosowanie diety karniwora?

W zależności od celu, dieta karniwora może przynosić skrajne różne korzyści. Jej stosowanie sprawdza się zwłaszcza w przypadku osób redukujących tkankę tłuszczową, gdyż ograniczenie węglowodanów i kaloryczności posiłków, bardzo szybko przynosi zamierzony efekt. Niektóre osoby stosujące dietę karniwora, mogą schudnąć nawet do pięciu kilogramów w ciągu jednego tygodnia, choć należy zauważyć, że znaczną częścią zgubionej wagi jest woda.

Inaczej sprawa wygląda w przypadku budowy masy mięśniowej, gdzie ze względu na niską kaloryczność produktów i niedobór węglowodanów, może być to bardzo utrudnione. Warto jednak zaznaczyć, że dieta karniwora może być bardzo skuteczna np. w przypadku zawodów kulturystycznych, gdy przed samym startem próbujemy osiągnąć jak najniższy poziom tkanki tłuszczowej. Stosowanie jadłospisu opierającego się na białku i tłuszczach powoduje, że mięśnie są odpowiednio chronione, a tkanka tłuszczowa przy równoczesnym deficycie kalorycznym regularnie znika.

Zalety diety karniwora

Amatorzy będący na diecie mięsnej są zgodni co do korzyści i efektów płynących z jej stosowania. Do tych najważniejszych możemy zaliczyć między innymi:

  • niską kaloryczność produktów,
  • niską zawartość węglowodanów,
  • wysoką zawartość pełnowartościowego białka zwierzęcego,
  • wyeliminowanie glutenu,
  • wyeliminowanie cukrów prostych,
  • utratę masy ciała,
  • zmniejszenie łaknienia,
  • uczucie sytości,
  • profilaktykę anemii,
  • wysoką zawartość witaminy B12,
  • wzmocnienie układu krwionośnego,
  • wzmocnienie układu nerwowego,
  • wzmocnienie układu kostno-szkieletowego,
  • wzmocnienie układu wzrokowego,
  • wzrost energii.

Wady stosowania diety karniwora

Choć stosowanie diety karniwora niesie ze sobą pewne korzyści, to naukowcy i lekarze biją na alarm. Filozofia takiego jadłospisu łamie obowiązujące zasady zdrowego stylu życia, bazujące przede wszystkim na zróżnicowanym pożywieniu. Gdy eliminujemy z diety owoce, warzywa, rośliny strączkowe i produkty pełnoziarniste, ograniczamy w ten sposób podaż cennych mikro i makroelementów. Wśród niekorzystnych czynników stosowania diety karniowa możemy wymienić między innymi:

  • brak błonnika roślinnego,
  • brak węglowodanów,
  • niedobory witamin,
  • niedobory składników mineralnych,
  • niedobory antyoksydantów,
  • wzrost poziomu złego cholesterolu,
  • wysoką zawartość nasyconych kwasów tłuszczowych,
  • spadek odporności immunologicznej organizmu,
  • zwiększoną zawartość sodu,
  • ryzyko wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego,
  • ryzyko wystąpienia nadciśnienia tętniczego,
  • ryzyko wystąpienia chorób wątroby i nerek.

Zapraszamy też do odwiedzenia innych wpisów z działu dieta, w których między innymi podpowiadamy które orzechy są najzdrowsze oraz wyjaśniamy właściwości i zastosowanie imbiru.