Cudowne właściwości lecznicze imbiru

Imbir to jedna z najpopularniejszych i najczęściej stosowanych roślin w dalekiej Azji. Dla Azjatów, jest to podstawowy dodatek do większości potraw, oraz niezwykle skuteczne lekarstwo stosowane przy wielu schorzeniach. Co więcej kłącze imbiru jest nie tylko cenioną przyprawą, ale również surowcem będącym źródłem bioaktywnych składników mających pozytywny wpływ na nasz organizm. Co szczególnie istotne, imbir może nieść ze sobą wiele korzyści dla osób uprawiających sport. Sprawdź jakie właściwości i zastosowanie ma imbir, oraz jak go spożywać!

Właściwości lecznicze imbiru

Jeszcze kilka lat temu, imbir był dostępny jedynie w wybranych sklepach, a tych którym udało się do niego dotrzeć odstraszał ogromną ceną. Dzisiaj świeży imbir możemy kupić w większości marketów, a jego cena za niewielki kawałek wynosi zaledwie kilka złotych. Wraz z łatwiejszą dostępnością, wzrosła jego popularność, przez co coraz częściej stosujemy go w kuchni, nie zdając sobie sprawy jak wiele korzyści niesie dla naszego zdrowia. Jakie są właściwości lecznicze imbiru? Jest ich wiele! Swój charakterystyczny i ostry aromat, imbir zawdzięcza substancji leczniczej zwanej zingiberol. Swój gorzki aromat ta wyjątkowa roślina zawdzięcza substancjom takim jak gingerol i zonferon, które charakteryzują się wieloma właściwościami leczniczymi. Jakimi? Sprawdź dlaczego warto spożywać imbir:

  • Ułatwia trawienie – imbir pobudza wydzielanie soku żołądkowego, śliny, oraz działa żółciopędnie i rozkurczowo. Co więcej doskonale sprawdza się w przypadku wzdęć.
  • Przeciwdziała wymiotom – kłącze imbiru świetnie łagodzi mdłości, przez co jest składnikiem leków przeciwdziałających chorobie lokomocyjnej.
  • Łagodzi bóle miesiączkowe – imbir ma zbawienny wpływ dla kobiet borykających się z bólami miesiączkowymi. Łagodzi ich występowanie, oraz uspokaja.
  • Leczy przeziębienie – imbir za sprawą substancji przeciwzapalnych doskonale sprawdza się podczas przeziębień, łagodząc objawy oraz rozgrzewając organizm.
  • Łagodzi ból stawów i mięśni – właściwości rozgrzewające imbiru są stosowane w maściach i plastrach dla sportowców, przez co jest bardzo dobrym wyborem gdy borykamy się z obolałymi mięśniami.
  • Wspomaga leczenie migreny – regularne spożywanie imbiru zmniejsza częstotliwość i ilość ataków migreny.
  • Zwiększa wydajność umysłu – imbir poprzez poprawienie ukrwienia mózgu zwiększa naszą koncentrację oraz wydajność umysłu.
  • Usprawnia krążenie krwi – rozgrzewające właściwości imbiru sprawdzają się również jako środek usprawniający krążenie krwi. Co więcej zmniejsza zlepianie się płytek krwi, chroniąc przed tworzeniem się zakrzepów.
  • Działa przeciwobrzękowo – za sprawą zawartym w nim olejku eterycznym, który wykazuje działanie moczopędne.

Imbir a odchudzanie

Imbir za sprawą swoich właściwości leczniczych sprawdza się podczas redukcji tkanki tłuszczowej. Kłącze imbiru nie tylko zwiększa uczucie sytości, ale i nasila termogenezę, zwiększając tym samym wydatkowanie energii, a co za tym idzie spalając więcej kalorii. Jak to działa? Spożywanie produktów termogennych sprawia że substancje zapasowe są przekształcane w ciepło. Dodatkowo regularne stosowanie imbiru w codziennej diecie podnosi tempo przemiany materii, napędzając nasz metabolizm i redukując zasoby tłuszczu.

Imbir – przeciwwskazania

Choć imbir jest uważany za roślinę leczniczą, to niestety nie każdy z nas może go regularnie spożywać. Wszystko przez to że kłącza imbiru są ostre i drażniące, dlatego jeżeli borykamy się z problemami żołądkowymi (wrzody żołądka, refluks, lub inna choroba przewodu pokarmowego), jego spożycie powinniśmy ograniczyć do minimum.

Zastosowanie imbiru

W Europie imbir jest znany w dwóch postaciach – suszony oraz świeży. Wbrew pozorom różnica między tymi dwoma formami jest ogromna. Suszony imbir od świeżego różni się nie tylko smakiem, ale i ostrością oraz intensywnością.

Suszony imbir najlepiej sprawdza się jako dodatek do potraw słodkich takich jak ciasta, sałatki owocowe czy pieczone owoce.

Surowy imbir doskonale sprawdza się jako dodatek do owoców morza, oraz tłustych mięs (np. wołowiny czy wieprzowiny). Jego wyrazistość świetnie polepsza smak mdłych potraw.

Pamiętajmy że surowy imbir trzeba obrać ze skórki, lub zeskrobać ją nożem.

Wartości odżywcze imbiru

Wartości odżywcze imbiru w 100g:
Wartość energetyczna – 80 kalorii
Białko – 1.8g
Węglowodany – 17.8g
Tłuszcz – 0.7g
Błonnik – 2.0g

Witaminy zawarte w imbirze na 100g:
Witamina C – 5mg
Witamina B6 – 0.17mg
Tiamina – 0.6 mg
Ryboflawina – 0.03mg
Niacyna – 0.7mg
Kwas foliowy – 11µg
Witamina E – 0.3mg
Witamina K – 0.1µg

Minerały zawarte w imbirze na 100g:
Wapń – 16mg
Żelazo – 0.60mg
Magnez – 43mg
Fosfor – 299mg
Potas – 415mg
Sód – 13mg
Cynk – 4.5mg