Sposoby na pozbycie się nadmiaru wody z organizmu

Nadmiar wody w organizmie nie tylko utrudnia proces modelowania sylwetki, ale i negatywnie wpływa na samopoczucie, zdrowie nerek, serca i układu krwionośnego. Objawami świadczącymi o tym że w naszym organizmie nagromadziło się zbyt dużo wody, jest między innymi opuchlizna, uczucie ociężałości, wahania wagi oraz powstawanie cellulitu. Jak więc sobie z tym poradzić? Co powoduje że w organizmie gromadzi się woda i jak skutecznie pozbyć się jej nadmiaru? Zapraszamy do krótkiej lektury!

Jakie są przyczyny nadmiaru wody w organizmie?

Nadmierne gromadzenie wody w organizmie, może wynikać z wielu powodów. Najczęściej jednak problem dotyczy osób, które prowadzą siedzący tryb życia, są nieaktywne fizycznie, jedzą niezdrowo lub nadużywają alkoholu. Często zdarza się również, że za tą nieprzyjemną przypadłość odpowiadają wahania hormonalne, niektóre choroby, a nawet… i zbyt wysoka temperatura powietrza. Pamiętajmy jednak że zatrzymywanie wody w organizmie może być nie tylko objawem chorób, ale i ich przyczyną, dlatego warto dowiedzieć się w jaki sposób się jej pozbyć i zapobiegać gromadzeniu jej nadmiaru.

Nadmiar wody w organizmie – co zrobić?

Nadmiernie zgromadzoną w organizmie wodę można usunąć na kilka różnych sposobów, a utrzymanie zdrowych nawyków pozwoli zapobiec jej nawrotom. Jakich zasad warto więc przestrzegać?

1. Regularnie nawadniajmy organizm

Wydaje się że picie większej ilości płynów nie pomoże pozbyć się wody z organizmu, a jest wręcz przeciwnie! Jeżeli odczuwamy pragnienie, oznacza to że nasz organizm jest odwodniony, w wyniku czego zaczyna magazynować wodę aby nie dopuścić do odwodnienia. To właśnie dlatego tak istotne jest regularne spożywanie napojów bez dodatku cukru i barwników, a samo nawadnianie jest jedną z podstaw zdrowego trybu życia. Jak więc najlepiej nawadniać organizm? Przede wszystkim postarajmy się aby spożywanie płynów weszło nam w nawyk, sięgajmy zatem po wodę nie tylko kiedy łapie nas pragnienie, ale i między posiłkami, oraz w innych wolnych chwilach.

2. Wyeliminujmy nadmiar sodu i zwiększmy ilość błonnika

A co gdy samo nawadnianie organizmu nie wystarcza? Może to oznaczać że w naszej codziennej diecie jest zbyt dużo sodu, który powoduje zatrzymywanie wody w organizmie. Jeżeli więc spożywamy zbyt dużo żywności przetworzonej, czas najwyższy wprowadzić do jadłospisu więcej warzyw, owoców, produktów z pełnego ziarna, nabiału, ryb i chudego mięsa. Zmianę warto zacząć od czytania składu produktów, i chodzi tutaj nie tylko o samą ilość kalorii, ale i zawartość sodu. Kolejnym krokiem jest uzupełnienie błonnika, który odpowiada za prawidłową gospodarkę wodną organizmu. Ten znajdziemy przede wszystkim w produktach pochodzenia roślinnego, dlatego tak istotne jest aby w każdym posiłku znajdowała się choć odrobina warzyw.

3. Zwiększmy aktywność fizyczną

Nie każdy z nas lubi regularny ruch, ale jest to doskonały sposób na zredukowanie nadmiaru wody z organizmu. Jeżeli więc prowadzimy siedzący tryb życia i zauważamy że nasze ciało coraz bardziej puchnie, czas najwyższy wprowadzić zmiany! I nie chodzi tutaj o zostanie z dnia na dzień zawodowym sportowcem, ale o rozpoczęcie aktywności fizycznej która będzie sprawiała nam przyjemność. Możemy zarówno ćwiczyć na siłowni, jeździć na rowerze, biegać, spacerować lub grać w piłkę – ważne jest bowiem zwiększenie potliwości, które spowoduje utratę nadmiaru zgromadzonej wody i poprawi nasze krążenie.

4. Sięgnijmy po zioła

W walce z nadmiarem zgromadzonej w organizmie wody, doskonale sprawdzają się napary na bazie ziół działających diuretycznie. Jeżeli więc chcemy przyspieszyć osiągnięcie efektów, sięgnijmy po:

  • pokrzywę,
  • mniszek lekarski,
  • brzozę brodawkowatą.

Zapraszamy też do odwiedzenia innych wpisów z działu dieta, w których między innymi podpowiadamy co jeść zamiast chleba pszennego oraz wyjaśniamy które orzechy są najzdrowsze.