Suplementy w ciąży – jakie witaminy powinna uzupełniać przyszła mama?

Ciąża to bardzo wyjątkowy okres w życiu kobiety, który zasługuje na szczególną uwagę w zakresie suplementacji. Wszystko za sprawą wzrastającego zapotrzebowania na witaminy i minerały, które niekiedy ciężko dostarczyć z produktów spożywanych na co dzień. Prawidłowa dieta bowiem, zapewnia jedynie część niezbędnych mikro i makroelementów, dlatego warto zwrócić uwagę na niektóre składniki już na etapie planowania ciąży. Jak zatem powinna wyglądać suplementacja przyszłej mamy? Zapraszamy do lektury naszego poradnika!

Czy suplementacja w trakcie ciąży jest konieczna?

Jak wiadomo, w trakcie ciąży zapotrzebowanie organizmu na węglowodany, białko, tłuszcze, witaminy i minerały drastycznie wzrasta, a dostarczenie wszystkich tych elementów jest kluczowe dla prawidłowego rozwoju dziecka. I choć staramy się jeść zdrowo, to niestety dieta nie zawsze w pełni pokrywa ilość potrzebnych składników odżywczych. Dobrym pomysłem jest zatem rozważenie suplementacji, która pokryje i uzupełni zwiększone zapotrzebowanie organizmu matki i dziecka na wspomniane mikro i makroelementy. Pamiętajmy jednak, że na rynku suplementacyjnym jest wiele różnych preparatów, dlatego warto wcześniej zasięgnąć opinii i wybierać jedynie produkty o potwierdzonej jakości.

BARDZO WAŻNE: Suplementy dla kobiet w ciąży nie zastąpią zbilansowanej diety, a będą jedynie jej uzupełnieniem!

Suplementacja w ciąży – co suplementować i w jakich ilościach?

Podczas przyjmowania suplementów dla kobiet w ciąży należy zachować rozwagę. Każda osoba ma inny organizm i zapotrzebowanie na inne wartości, dlatego przed sięgnięciem po preparaty suplementacyjne należy skonsultować się z lekarzem prowadzącym, aby dowiedzieć się jakich składników odżywczych najbardziej nam brakuje. Te polecane przez dietetyków i lekarzy, to przede wszystkim:

  • kwas foliowy,
  • witamina D3,
  • jod,
  • żelazo,
  • magnez,
  • wielonienasycone kwasy tłuszczowe DHA.

I tak Polskie Towarzystwo Ginekologiczne rekomenduje suplementację następujących ilości wspomnianych mikro i makroelementów:

  • kwas foliowy od 0.4 mg do 0.5 mg;
  • jod – 200-500 µg;
  • witamina D3 – 2000 IU (50 µg);
  • żelazo – 25-27 mg;
  • magnez – 200–1000 mg;
  • wielonienasycone kwasy tłuszczowe DHA – 300-600 mg.

Jeżeli jednak szukamy kompleksowych rozwiązań, świetnym pomysłem jest stosowanie specjalnych preparatów witaminowych, dedykowanych kobietom w ciąży. Te oprócz wspomnianych wcześniej składników odżywczych, zawierają witaminy i minerały, na które organizm kobiety ciężarnej wykazuje zwiększone zapotrzebowanie. Do takich możemy zaliczyć między innymi:

Suplementy dla kobiet w ciąży – od kiedy je stosować?

W trakcie ciąży zapotrzebowanie na składniki odżywcze jest na tyle duże, że trudno je pokryć wyłącznie przy pomocy zdrowej diety. Suplementacja jest zatem zalecana właściwie wszystkim ciężarnym kobietom, zwłaszcza jeżeli o danej porze roku nie mamy dostępu do większości świeżych warzyw i owoców. Tę można rozpocząć właściwie już na samym początku ciąży, a najlepiej na kilka tygodni przed poczęciem. Przykładowo, kwas foliowy powinno się przyjmować już na 4-6 tygodni przed planowanym poczęciem, co umożliwia utworzenie rezerw, z których organizm może korzystać w trakcie ciąży.

Należy przy tym pamiętać, że zapotrzebowanie na poszczególnie składniki jest cechą indywidualną, w związku z czym ich ilość należy dostosować do potrzeb konkretnej osoby i jej dziecka.

Zapraszamy też do odwiedzenia innych wpisów z działu suplementacja, w którym między innymi przedstawiamy rodzaje kreatyn i ich działanie, oraz działu lifestyle, w którym wyjaśniamy czy warto trenować w trakcie ciąży.