Czy kwasy tłuszczowe omega-3 są zdrowe?

Odpowiedź jest bardzo prosta – oczywiście że tak! Wysoka podaż kwasów tłuszczowych z rodziny omega-3 wpływa korzystnie na cały nasz organizm. Ich cudowne właściwości pomagają zapobiegać chorobom, zachować młodość, a nawet mogą mieć wpływ na poprawę nastroju! Co więcej kwasy omega-3 mają znaczenie dla osób chcących poprawić estetykę sylwetki. Prawda że brzmi zachęcająco? Sprawdźcie jakie jeszcze właściwości mają kwasy tłuszczowe omega-3!

Co to jest i czy warto jeść kwasy tłuszczowe omega-3?

W dużym skrócie mówiąc omega-3 to wielonienasycone kwasy tłuszczowe które są wyjątkowym budulcem naszych komórek. Organizm wykorzystuje je do budowy błon komórkowych i istoty białej mózgu, natomiast ich pochodne pełnią funkcje tkankowe o działaniu przeciwzapalnym. Do kwasów tłuszczowych omega-3 zaliczamy:

  • kwas alfa-linolenowy (ALA),
  • kwas eikozapentaenowy (EPA),
  • kwas dokozaheksaenowy (DHA),

Udowodniono że regularna podaż kwasów tłuszczowych omega-3 zmniejsza ryzyko wielu chorób, między innymi nadciśnienia czy miażdżycy, dlatego zdecydowanie warto włączyć je do swojego jadłospisu. Sprawdź jakie jeszcze korzyści niesie ze sobą ich regularne spożycie.

Wpływ kwasów tłuszczowych omega-3 na mózg

Oprócz zapobiegania chorobom, kwasy tłuszczowe omega-3 niosą ze sobą wiele innych korzyści. Ich unikalne właściwości wpływają na kształtowanie i pracę mózgu już od samego początku naszego życia. W jaki sposób? Kwasy omega-3 usprawniają przepływ bodźców nerwowych między substancją szarą i białą oraz poprawiają ukrwienie mózgu. Ich odpowiednia podaż wspomaga pracę mózgu, dzięki czemu sprawniej myślimy, zapamiętujemy, a nawet jesteśmy bardziej kreatywni. Co więcej osoby których diety są bogate w kwasy omega-3 rzadziej cierpią na chorobę Alzheimera oraz demencję. Udowodniono że dzieci których jadłospis jest bogaty w odpowiednią ilość kwasów tłuszczowych omega-3 nie tylko lepiej się rozwijają, ale są sprawniejsze ruchowo.

Wpływ kwasów tłuszczowych omega-3 na wzrok

Gdy nasza dieta jest uboga w produkty zawierające kwasty tłuszczowe omega-3 jesteśmy bardziej podatni na wady wzroku, a nawet możemy gorzej widzieć. W starszym wieku może być to przyczyną zwyrodnienia plamki żółtej co jest często przyczyną utraty wzroku. Dlaczego tak się dzieje? Odpowiedź jest prosta. Kwasy tłuszczowe omega-3 są jednym ze składników siatkówki oka, dlatego ich regularne spożycie jest niezbędne do utrzymania jej w zdrowej kondycji.

Wpływ kwasów tłuszczowych omega-3 na serce

Przyjęło się że kwasy tłuszczowe omega-3 mają zbawienny wpływ na nasze serca. Dlaczego istnieje takie przekonanie? Wszystko za sprawą zdolności wspomnianych kwasów do rozrzedzania krwi oraz zapobieganiu powstawania zakrzepów i zatorów. Omega-3 przeciwdziała procesom zapalnym w tętnicach oraz obniżają poziom złego cholesterolu (LDL) wynikiem czego zmniejszają tempo rozwoju miażdżycy oraz przeciwdziałają arytmii.

Kwasy tłuszczowe omega-3 a odchudzanie

Jak udowodniono kwasy EPA i DHA mają aktywny wpływ na metabolizm glukozy i lipidów, a także oddziałują na aktywność komórek tłuszczowych. W jaki sposób? Przede wszystkim hamują ich wzrost oraz namnażanie. To wszystko sprawia że regularne przyjmowanie kwasów tłuszczowych z rodziny omega-3 ma istotny wpływ na ubytek tkanki tłuszczowej oraz wyraźnie zmniejsza średnicę komórek tłuszczowych. To właśnie dlatego suplementacja oraz odpowiednia podaż kwasów tłuszczowych omega-3 jest zalecana osobom redukującym tkankę tłuszczową, oraz dbającym o swój organizm.

W jakich produktach można znaleźć kwasy tłuszczowe omega-3?

Niestety jadłospis polaków jest wciąż ubogi w produkty zawierające kwasy tłuszczowe omega-3. Nie przyjmujemy ich tyle ile powinniśmy, dlatego często sięgamy po suplementy. Oczywiście nie jest to złe rozwiązanie, natomiast suplementacja jak sama nazwa wskazuje powinna być jedynie uzupełnieniem naszej diety a nie jej podstawą. W jakich produktach znajdziemy kwasy omega-3?

  • w rybach
  • w skorupiakach (np. w krewetkach)
  • w algach
  • w orzechach (np. migdałach i orzechach włoskich)
  • w olejach roślinnych (np. oleju lnianym, oleju arachidowym i oleju rzepakowym)